سردار دهقان: ورود عربستان به سوریه حتی برای آمریکا،اسراییل وترکیه خطرناک است/ تشریح دستاوردهای دفاعی

سردار دهقان وزیر دفاع، در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه ۲ سیما، آخرین دستاوردهای دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سردارپاسدار دهقان وزیر دفاع، در برنامه گفتگوی ویژه خبری آخرین دستاوردهای دفاعی کشور را تشریح کرد و گفت ایران از روسیه هواپیمای سوخو ۳۰ خریداری می کند.

او همچنین در تشریح اقدامات احتمالی آینده عربستان در سوریه هشدار داد ورود آنها به اختیار خودشان است ولی خروجشان از این جنگ، به انتخاب خود نیست. زیرا ورود عربستان باعث دامن زدن به جنگ می شود و تبعات زیادی برای آمریکا، اسراییل و ترکیه دارد.
در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

موشکهای امروز کروز چه خصوصیاتی داشت که تحویل ارتش شد؟
ما سعی می کنیم پلت فورم سلاحها را به روز کنیم و سیستمهای مختلف را تجمیع کرده و سیستم جدید به دست بیاوریم که توان دفاعی ما را ارتقا دهد. موشک نصر که امروز تحویل شد، کروز ساحل به سطح هست که تغییراتی کرده که بتواند از هواپیما شلیک شود. امکان هدفگیری بیشتری برای اهداف دارد و توان دفاعی ما را بالا می برد.

دستاوردهای دیگری که تحویل نیروهای مسلح می شود چیست؟
ما باید در سرفصلهای مشخصی، مجموعه ای از تولیدات را به نیروهای مسلح بدهیم. امسال رادار نجم را تحویل دادیم و برخی شناورهای دریایی نیز تحویل شد. تولید دیگری هم داریم که تانک است. نام تانک دفاعی جدید هم کرار است که از دی ۹۰ روسی دارای تحرک بیشتر، نواخت تیر بیشتر و فضای بیشتری در اختیار خدمه تانک است. داک ۲۰۰۰ تنی هم در دست الحاق بود. مجموعه ای از شناورهای نیروی دریایی سپاه است که هفته آینده تحویل می شود.

آخرین آزمایش موشکی ما، عماد بود. مراحل بعدی این موشک چیست؟
موشک عماد تولید انبوه می شود. در مرحله بعدی، این موشک در دقت اصابت، بهینه می شود. سال آینده نسخه دوم این موشک نیز تحویل سپاه می شود. ما به سمت سیستم هدایت ارزان برای موشکها می رویم. اولین نمونه آن در حال تست است.

چرا تست موشک عماد باعث شد برخی از کشورهای غربی واکنش بدهند که این نقص قطعنامه ۲۲۳۱ است؟
این نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست. آنجا عنوان شده ایران نباید موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای طراحی یا تولید کند. این اتهام به ما وارد نبود. زیرا هیچگاه در جمهوری اسلامی ایران فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز مطرح نبوده و نیست. در دکترین دفاعی ما، بنای ما کمترین آسیب به افراد انسانی است. وقتی این نگاه را داریم دنبال سلاح کشتار جمعی نمی رویم که یک شهر را از هستی ساقط کنیم. ما تست عماد را برای این انجام دادیم که نشان دهیم برنامه دفاعی ما تعطیل نمی شود و فعالیتمان ادامه دارد. در عین حال این موضوع را نقض برجام نمی دانیم. آمریکایی ها هم گفتند این نقض برجام نیست. وقتی برجام اجرایی می شد همه قطعنامه ها ملغی می شد. آنها بنا دارند فشارشان را روی برنامه موشکی ما ادامه دهند. ما صراحتا اعلام کردیم بحث دفاع قابل مذاکره در هیچ جایی نیست و کسی حق ندارد دردنیا در این وادی ورود کند. نامه آقای رئیس جمهور تسریع و گسترده تر کردن برنامه ها بود. این نامه بیان اراده ملت ما بود که نسبت به دفاع از خودش، خود تصمیم می گیرد.

از تحویل سامانه دفای اس۳۰۰ چه خبری دارید؟
هیات آموزشی ما در مسکو است و هفته آینده برمی گردد. تیم تعمیرو نگهداری هم به مسکو می رود. سیستم بسته بندی شده و در حال انتقال است. قراردادی بستیم که برای انتقال اس۳۰۰ مشکلی نداریم. بخشی از سامانه سه ماهه اول سال میلادی تحویل می شود و بخش دیگری دو سه ماه بعد. یعنی تا نیمه اول سال میلادی ما آن را در اختیار داریم. اس ۳۰۰ تعریف واحدی دارد و قدیمی و جدید ندارد. سازندگان سلاح در میدان عمل، نقایص آن را اصلاح می کنند. در قرارداد با روسیه عنوان شده تغییرات جدید در سیستم اس۳۰۰ برای ما هم انجام شود و این سامانه به روز شده تحویل ما می شود.

درست است ما اس۴۰۰ هم تحویل می گیریم؟
ما اگر تشخیص بدهیم نیاز به اس۴۰۰ داریم آن را هم دنبال می کنیم. ما بارها گفته ایم سیستم پدافند بردبلند که در کلاس اس۴۰۰ است خودمان طراحی کرده ایم. فازهای تحقیقاتی آن تمام شده. اسم آن سامانه دفاعی “باور ۳۷۳” است که ارتباطی با اس۳۰۰ ندارد. از مبنا و طراحی تا تولید تماما توسط بچه های ما انجام می شود و متخصصان ما نیز نمونه اولیه آن را تا پایان سال ۹۵ می سازند. کار بزرگی است که زیر ۱۰ سال جمع نمی شود. ما این را در کمتر از ۷ سال انجام دادیم. متخصصان ما اطلاعات به روز دارند و یکی از دلایلی که زمان بر است، استفاده از آخرین فناوری های موجود در این سیستم است.
هر سیستمی که نیاز داشته باشیم و اضطرار باشد، می خریم. اضطرار زمانی نداشته باشیم تولید می کنیم. ما امروزه یک بازار سلاح نیستیم. ما شریک هستیم. به این معنی که ظرفیتها، امکانان و عناصر انسانی داریم که با تولیدکنندگان سلاح برابری می کند. ما در طراحی و تولید و حتی بازار مشارکت می کنیم. ما کیفیت و استاندارد تولیدمان را بالا می بریم. در فضای بالگرد، روسها آمده اند و امکانات ما را که دیده اند و می گویند تعمیرات اساسی تمام بالگردهای منطقه را شما انجام دهید. می گویند شما بالگردهای روسی را در داخل می توانید بسازید. خودمان به اتکای توان و دانش خودمان، می توانیم اینها را تولید کنیم. در جنگنده ها نیز امکان این کار را داریم.

شما در زمان رای اعتماد بحث تولید جنگنده ها را داشتید. چه کردید؟
جنگنده صاعقه تولید و تحویل ارتش شد و عملیاتی شده است. جنگنده قاهر نیز طراحی مفهومی و مهندسی شد. یک نمونه هم ساخته شد ولی ادامه ندادیم. ما یک هواپیمای آموزشی سریع به نام کوثر ۸۸ را در دستور کار قرار دادیم. بعد می آییم سراغ نسخه های بعدی که رهگیر است و قابلیت حمل سلاح دارد.

درباره پهپادها (پرنده های هدایت پذیر از راه دور) چه برنامه ای دارید؟
ما باید قابلیت اینها را افزایش دهیم. پهپادهای رادارگریز با قابلیت برد بلند که دارای توان حمل سلاح باشند را در دستور قرار دادیم. امروز پهپادهای ما به موشکهای هوا به زمین تجهیز شده است.

مذاکراتی با روسها جهت خرید سوخوی ۳۰ انجام شده؟
بله، ما با روسها بحثهای جدی داشتیم. ما پس از انقلاب به جز برخی از هواپیماهای سوخو ۲۴ هواپیمای جدیدی وارد نکردیم. هواپیمایی که دوستان ما در نیروی هوایی ارتش بررسی کردند که مدرن، به روز و با قابلیت است، سوخو روسی است. تعداد نیز مطرح شده و داریم اینها را قرارداد می کنیم. بحث کردیم این همراه با انتقال تکنولوژی و تولید در داخل باشد تا بتوانیم با آنها مشارکت کنیم. تعدادشان معلوم است ولی نیاز نیز گفته شود.

درباره GEN10 چه اتفاقی افتاد؟
این یک هواپیمای چینی است که موتور غربی دارد. یک هواپیمای آموزشی است و سلاح حمل می کند. ما در این باره با چینی ها صحبتی نکردیم.

درباره تاسیسات پایگاه فضایی امام خمینی چه زمانی افتتاح می شود؟
پرتاب مدارهای هماهنگ با زمین در آنجا انجام نمی شود. بلکه سایر پرتابها انجام می شود. سیستم ماهواره ای قابل ارتقا است که مدارها را تغییر دهد. این مجموعه امکان پرتاب ماهواره تا مدار ۵۰۰ کیلومتر را دارد. در روز دستاوردهای فضایی ماهواره بر سیمرغ را پرتاب می کنیم. الان این می تواند کار کند، ولی برای شروع به کار رسمی زمان مناسب می خواهیم.

سامانه ناوبری ملی چه زمانی پرتاب می شود؟
همین ماهواره ها است. برخی سیستم ها به صورت ماهواره ای است و برخی نیز زمینی است. ولی این که ما بخواهیم در فضا بگذاریم و کل جغرافیای ایران را پوشش دهد، نیاز به مجموعه بزرگی دارد. ولی در حد نیاز، با همین ماهواره ها امکان کار برای ما وجود دارد.

درباره زیردریایی های تحویل شده به نیروهای مسلح توضیح بدهید؟
زیردریایی سبک غدیر داریم که انواع سلاح را می تواند حمل کند. نیروی دریایی ما زیردریایی سنگین هم دارد که از روسها خریدیم. زیردریایی میانی فاتح که ۵۰۰ تنی است را تولید کردیم. به خاطر اطمینان از عملکرد و داشتن استاندارد، داریم اصلاحات روی آن انجام می دهیم و برخی موادی که وجود داشت کیفیت نداشت و داریم جایگزین می کنیم. بنا داشتیم امسال به نیروی دریایی ارتش الحاق کنیم. ولی سال آینده امیدواریم انجام شود.

چرا وزارت خارجه عربستان درباره حضور در سوریه عنوان می کند با هماهنگی آمریکا بوده؟
آنها به دستور آمریکا وارد میدان می شوند. آنها دنبال تامین امنیت اسراییل هستند. درگیر شدن کشورهای منطقه به نفع اسراییل است و قدرتهای منطقه خودشان را مستهلک می کنند. بعد از فضاحتهای آمریکا در عراق و افغانستان می خواهند برگشت خود به منطقه را توجیه کنند. جنگهای نیابتی را توسعه می دهند تا نخواهند هزینه پرداخت کنند. انسانها و زیرساختها را نابود می کنند. انسانهای با انگیزه و پرتوان شهید می شوند. در کوتاه مدت توان کشورها از دست می رود. یعنی آمریکایی ها دارند دنیای اسلام را از ظرفیتهای راهبردی اش تخلیه می کنند. انسان، زیرساخت و منابع را از بین می برند. سوریه و عراق برای برگشت به سالهای قبل خود چقدر باید هزینه کند؟ آمریکایی ها پولی هم نمی خواهند هزینه کنند. نمک آش را می دهند و عربستان و قطر و امارات مایه آش را می دهند. عربستان علاقمند است حرف بزند که وارد سوریه می شود. چون همه برنامه هایش در منطقه با شکست مواجه شد. در لبنان هزینه کردند و هیچ دستاوردی نداشتند. در عراق عربستان تحمل نمی کند دولت قانونی شیعه بر سر کار باشد. لذا هر اقدامی بر علیه دولت عراق برای تضعیف، سقوط یا تجزیه عراق انجام می دهد. با ترکها و آمریکاییها و اسراییل همجهت است. در سوریه نیز عربستان تروریستها را تجهیز کرده و سازمان داده. امروز اگر عربستان بگوید می خواهم حضور پیدا کنم، باید پرسید مگر تاکنون حضور نداشتی؟ آنها بیان می کنند می خواهند به سوریه بروند چون اتحاد بین ایران و سوریه و روسیه و پیروزیهای میدانی به نفع دولت و ملت سوریه، میدان را به نفع اسد عوض کرده. می خواهند دست بالای سوریه را پایین بیاورند. این هم از طرف سعودی یک ژست است که اینقدر توان دارم که این کار را می کنم. هم بلوف است که می خواهم بروم در سوریه کار را تمام کنم. اینها رضایت نداشتند اسد سر قدرت باشد. هر کاری می توانستند در ابعاد سیاسی و نظامی کرده اند تا دولت سوریه را ساقط کنند.

در صورت ورود عربستان به سوریه، عکس العمل جمهوری اسلامی ایران چیست؟
حضور یک کشور در کشور دیگر، به درخواست آن دولت است. مثلا حضور مستشاری ما در سوریه و عراق به درخواست دولت قانونی آنهاست. اگر عربستان بخواهد وارد سوریه شود، به ابعاد جنگ دامن می زند. پیامدهای خوبی برای عربستان، ترکیه و آمریکا ندارد. آنها طرف پیروز میدان نیستند. وقتی ورود کنند خروجشان آسان نیست. در نتیجه می شود مانند جنگ یمن که فکر می کردند ظرف چند روز یمن فقیر را از بین می برند. از فروردین ماه تا الان میزان بمب و تخریبی که ریختند معلوم است ولی از آن سو برخی مردم عادی با سلاحهای عادی جلوی آنها را گرفته اند. این متعلق به سرزمینی بود که می شناختند و همسایه بودند. حالا می خواهند بروند وارد کشوری شوند که نه همسایه شان است و نه از آن شناختی دارند. تازه این عربها که اهل جنگ نیستند.

نوشته سردار دهقان: ورود عربستان به سوریه حتی برای آمریکا،اسراییل وترکیه خطرناک است/ تشریح دستاوردهای دفاعی اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

سیستم اطلاع رسانی

اندروید

Comments are closed.