در دیدار با مرکل؛ نتانیاهو “اسرائیل” را “دژ مقابله با اسلام‌گرایی” خواند

1455696679813_dw

صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه میزبان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و هیات همراهش در شهر برلین بود. این ششمین دیدار دو مقام در چارچوب ملاقات‌های مشورتی سالانه است. محورهای اصلی گفت‌وگوهای دو مقام، توافق هسته‌ای ایران، روند صلح خاورمیانه، بحران سوریه و رویارویی با “تروریسم” بودند.

به گزارش (ایسنا) آنگلا مرکل در این دیدار گفت، عادی‌سازی مناسبات کشورش با ایران منوط به آن است که این کشور موجودیت “اسرائیل” را به رسمیت بشناسد. او به بنیامین نتانیاهو اطمینان خاطر داد که در کلیه مذاکرات با مقامات مسئول ایران، بر روی این موضع تاکید خواهد شد.

نتانیاهو نیز بر مقابله با اسلام‌گرایی تاکید کرد. او گفت: اسرائیل دژ تمدن غرب در خاورمیانه و سد راه اسلام‌گرایی است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: اگر اسرائیل وجود نداشت، بخش غربی خاورمیانه به طور کامل از سوی اسلام‌گرایان افراطی در نوردیده می‌شد.

نتانیاهو ادعا کرد که اگر اسرائیل نبود، میلیون‌ها نفر دیگر به اروپا سرازیر می‌شدند. او ابراز امیدواری کرد که مفهوم این پیام در گفت‌وگوهایش در برلین روشن باشد.

به گزارش دویچه وله، در دیدار مرکل و نتانیاهو در برلین، در مورد همکاری دو طرف در زمینه‌های امنیتی و رویارویی مشترک با تشکیلات تروریستی چون داعش و سایر تهدیدها و خطرات صحبت شد. یکی از موضوعات گفت‌وگوی دو مقام، امنیت در فضای مجازی بود.

یک محور دیگر گفت‌وگوها، تصمیم اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا در برچسب زدن به فرآورده‌های تولید شده در کرانه باختری رود اردن، بلندی‌های جولان و بیت‌المقدس شرقی بود. این تصمیم به منظور حمایت از تولیدکنندگان فلسطینی گرفته شده و به شدت مورد اعتراض اسرائیل و نتانیاهو بوده است.

ملاقات‌های مشورتی و سالانه رهبران دولتی اسرائیل و آلمان از سال ۲۰۰۸ تا کنون ادامه داشته‌اند. دو طرف در بیانیه‌ای مشترک، بر سر بهبود همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های تحقیقاتی، دیجیتالیزه و مدرنیزه کردن فناوری‌ها و حفاظت از آب و هوا توافق کردند.

مرکل و نتانیاهو هم‌چنین در باره “راه حل دو کشور مستقل و همجوار اسرائیل و فلسطین” نیز گفت‌وگو کردند. مرکل تصریح کرد که در حال حاضر چشم‌اندازی برای انجام این راه‌کار نمی‌بیند. او گفت: امیدواریم روند گفت‌وگوهای صلح بار دیگر به جریان واقعی و نتیجه‌بخش بیفتد.

نتانیاهو تاکنون هر گونه گفت‌وگوی مشروط با فلسطینی‌ها را رد کرده است. فلسطینیان از سرگیری گفت‌وگوهای صلح را به رفع محاصره مناطق فلسطینی منوط کرده‌اند.

ملاقات مرکل و نتانیاهو نخست قرار بود در ماه اکتبر انجام گیرد اما در آن زمان نخست وزیر اسرائیل سفر خود را به خاطر شرایط امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، در آخرین روزها لغو کرد.

نوشته در دیدار با مرکل؛ نتانیاهو “اسرائیل” را “دژ مقابله با اسلام‌گرایی” خواند اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

گوشی

شبکه خانگی

Comments are closed.