توضیح درباره ارقام دارایی‌های بلوکه شده

177471_425درحالی که اخیراً نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آزاد شدن ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران بعد از اجرایی شدن برجام خبر داده است، رئیس بانک مرکزی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش شفا آنلاین،رئیس کل بانک مرکزی بر سیاست کاهش نرخ سود از طریق کاهش سود بین‌بانکی تاکید کرد و گفت: نرخ سود بانکی باید به ۲ درصد بالاتر از نرخ ۱۳ درصدی تورم برسد و رقم بالاتر توجیه ندارد.
ولی الله سیف در حاشیه جلسه مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس جمهور، اظهارداشت: آقای جهانگیری تاکید کردند با توجه به رفع تحریم‌ها تحرک جدی در سیستم بانکی به وجود بیاید.
وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در نظام بانکی آثار تحریم‌ها کاملا کنترل شده بود و سعی کردیم کمترین اثر منفی را به اقتصاد وارد کند. هدف اصلی معاون اول رئیس جمهور تشکر از تلاش‌های همکاران بانکی بود.
رئیس ک بانک مرکزی گفت: برخی برنامه‌‌هایی که بعد از اجرای برجام در حوزه بانکی مدنظر است و نظام بانکی باید دنبال کند، مورد پیگیری قرار دارند. یکی از این موارد برای ایجاد آرامش در اقتصاد و جهت‌گیری مناسب تولید، یکسان‌سازی نرخ ارز است و فکر می‌کنم در دوره شش ماهه این برنامه عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده استٰ، تصریح کرد: می‌توانیم فضا را به سمتی هدایت دهیم که به وضعیت مطلوب برسیم.
سیف بحث دیگر جلسه را نرخ سود بانکی عنوان کرد و ادامه داد: توفیقات خوبی در شش ماه گذشته حاصل شده و با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی نرخ سود در این بازار از ۲۹ درصد به دامنه ۱۹ درصد و حتی در مواردی به کمتر از ۱۹ درصد رسیده است. دیروز نرخ متوسط سود در بازار بین بانکی ۱۹٫۴ درصد بود ک دستاورد خیلی مهمی است اما کافی نیست.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: این نرخ این علامت را می‌دهد که نرخ‌های نظام بانکی هم به سمت پایین حرکت می‌کند؛ نرخ تورم هم‌اکنون به حدود ۱۳ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم روند نزولی تا اعداد تک رقمی پایدار ادامه یابد، نرخ‌های سود بانکی هم به آن سمت حرکت می‌کند و نرخ قابل قبول برای سود بانکی یک تا ۲ درصد بالاتر از تورم است.
وی گفت: بالاتر از ۲ درصد نرخ سود بانکی توجیه ندارد به همین دلیل بانک مرکزی از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند تا نرخ سود بانکی به آن سمت هدایت شود.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به پیشنهاد برخی‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود با مصوبه شورای پول و اعتبار، گفت: تجربیات گذشته نشان داده این شیوه هزینه ایجاد می‌کند و اثرات نامناسبی در سایر بازارها ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی با تجربه‌ای که کسب کرده با ادامه این سیاست‌ها به هدف کاهش نرخ سود و نزدیک شدن آن به نرخ تورم برسد.‎

نوشته توضیح درباره ارقام دارایی‌های بلوکه شده اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

عکس

مدرسه

Comments are closed.