استاتین‌ها در درمان تـخریـب مـاکـولا

index

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که دوز بالای داروهای کاهنده کلسترول، ممکن است به مبتلایان به نوعی بیماری شایع چشمی با نام دژنراسیون ماکولا کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین، در مراحل اولیه مطالعات بالینی، یک گروه از دانشکده پزشکی‌هاروارد، اثرات استاتین در درمان مبتلایان به شکل خشک دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را تحت بررسی قرار داد. دژنراسیون ماکولای وابسته به جنس، بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از مردم دنیا را مبتلا کرده است. شکل خشک این بیماری، به مراتب شایع‌تر بوده و ۸۵ درصد از تمامی موارد بیماری را شامل می‌شود.

درمان‌های موثری برای اشکال مرطوب دژنراسیون ماکولای وابسته به سن موجود هستند؛ اما در مورد اشکال خشک، چنین نیست؛ بنابراین، شکل خشک دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، علت اصلی کوری در سراسر دنیا محسوب می‌شود. در دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، رسوبات چربی در زیر شبکیه تشکیل می‌شوند؛ در نتیجه، بیمار در مرکز میدان دید دچار تاری یا کوری خواهد شد. در مطالعه اخیر، ۲۳ بیمار مبتلا به شکل خشک دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، با دوز بالای آتوروستاتین (۸۰ میلی‌گرم) تحت درمان قرار گرفتند.

در ۱۰ نفر از بیماران، رسوبات چربی در زیر شبکیه، ناپدید شدند و بهبود مختصری در وضوح دید آنان گزارش شد. نتایج این مطالعه، در شماره ۴ فوریه نشریه EBioMedicine به چاپ رسیده است. محققان معتقدند که به‌طور معمول وقوع این نتایج مثبت، به یک سال تا ۱۸ ماه زمان نیاز دارد. نویسنده مقاله، دکتر خوان میلر می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که دوزهای بیشتر استاتین‌ها، می‌توانند در برطرف کردن رسوبات چربی موثر باشند؛ چنین فایده‌ای، به بهبود بینایی در مبتلایان به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن می‌انجامد.»

دکتر خوان میلر، سرپرست بخش افتالمولوژی یک بیمارستان عمومی در بوستون است. وی می‌افزاید: «ما امیدواریم که این مطالعه اولیه، آغازگر درمان تازه‌ای برای میلیون‌ها نفر مبتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن باشد.»

دمتریوس واووس، محقق دیگر این طرح از انستیتو پزشکی‌هاروارد می‌گوید: «البته تمامی موارد دژنراسیون ماکولای وابسته به سن از نوع خشک، یکسان نیستند. یافته‌های ما نشان می‌دهند که اگر استفاده از استاتین‌ها در این بیماران کمک‌کننده باشد، در شرایطی بیشترین اثربخشی را دارد که در بالاترین دوز مجاز خود تجویز شده باشد.» این گزینه درمانی، نه‌تنها روند تشدید دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را متوقف می‌کند، بلکه در گروهی از بیماران تا حدودی می‌تواند تخریب حاصل را نیز جبران کرده و حدت بینایی را بهبود بخشد. سپید
منبع: PRNewswire

نوشته استاتین‌ها در درمان تـخریـب مـاکـولا اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

دانلود سریال

شهرداری

Comments are closed.