آیا قانون ۵ ثانیه صحت دارد؟

Spilled food staining white carpet

زمانی افتادن غذا روی زمین مشکل ساز خواهد شد که هم غذا و هم سطح تماس مرطوب باشند.
به گزارش شفا آنلاین،وقتی غذایتان روی زمین بیافتد احتمالا دیگر آن را نمی خورید. اما به نقل از برنامه ی « دِ کوئیک و اَند کوریس» از شبکه ی «دیسکاوری نیوز» اگر هم ماده ی غذایی مورد نظر و هم زمینی که روی آن سقوط کرده است، خشک باشند ان وقت قانون ۵ ثانیه برای آن غذا واقعا صدق خواهد کرد.

مهندس ناسا مایک میکام به عنوان آزمایش به عده ای از رهگذران در یک پارک بیسکوییت تعارف کرد. اما بعد بیسکوییت ها را روی زمین می انداخت. از میان آن همه فقط یک مرد با نادیده گرفتن اعتراض خانم همراهش، بیسکوییت را برداشت و خورد.

بااینحال راوی برنامه می گوید آن مرد هیچ مشکلی نخواهد داشت. زیرا تنها تعداد اندکی از باکتری ها به محض برخورد غذا به زمین به آن می چسبند؛ زمانی افتادن غذا روی زمین مشکل ساز خواهد شد که هم غذا و هم سطح تماس مرطوب باشند.

به گفته راوی غذاهای مرطوبی که بیش از ۳۰ ثانیه روی زمین افتاده باشند ۱۰ برابر بیشتر از غذاهایی که پس از ۳ ثانیه از روی زمین برداشته شوند، باکتری به خود جذب می کنند. باکتری های «ای-کولی»، «سالمونلا» و « لیستریا» عاشق محیط های مرطوب اند. علاوه براین باید نوع سطحی را که ماده غذایی روی آن می افتد در تعیین میزان بی خطر بودن خوردن مجدد آن در نظر گرفته شود.

اگر قرار است غذایتان بریزد بهتر است روی فرش و قالیچه بریزد تا روی پلاستیک زیرا پرزهایشان سطح تماس کمتری برای انتقال میکروب ها دارند.

راوی در خلاصه کلام می گوید: اگر بیسکوییتان روی زمینی خشک بیافتد زمان کافی برای برداشتن آن خواهید داشت.

نوشته آیا قانون ۵ ثانیه صحت دارد؟ اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

بازار بورس

ابزار رسانه

Comments are closed.